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Dr. Sandra Anusiewicz-Baer

Dr. S. Anusiewicz-Baer
Foto: privat

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Zacharias Frankel College
Universität Potsdam
Am Neuen Palais 10 – Haus 14
14469 Potsdam

+49 (331) 977 159 829

www.zacharias-frankel-college.de
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Dr. S. Anusiewicz-Baer
Foto: privat

Bio:

Dr. Sandra Anusiewicz-Baer is a Berlin based Jewish educator. She holds B.A. and M.A. degrees in education, Jewish studies and Islamic studies. She served as head of the educational department and later as the head of the cultural department of the Jewish community in Berlin before she left to pursue her doctoral studies in education. Her dissertation about the alumni of the Jewish High School in Berlin asked how the education of the school influences the students’ self-perception and identity. The dissertation, which was published under the title “The Jewish Gymnasium in Berlin – Identity and Jewish Schooling since 1993” was awarded the Humboldt-Prize in the category “Judaism and anti-Semitism”. As a passionate educator, Anusiewicz-Baer founded and worked as editor of “Familienmentsch”, the first Jewish family magazine for the German-speaking region. At present, Anusiewicz-Baer works as the coordinator of the Zacharias Frankel College, a rabbinical seminary established in 2013 to train Masorti/conservative rabbis. 

Research Interests:

History of Jewish education, Jewish education in present-day Germany, Religious education, Socialization and Jewish education of children and teens in East Germany.

Publications:

  • Anusiewicz-Baer, Sandra/Dämmig, Lara (2023): Jüdische Ferien am Strand, in: Lewinsky, Tamar/Lüdicke, Martina/Ziehe, Theresia (Hg.): Ein anderes Land. Jüdisch in der DDR, Berlin, S. 168-170.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra/Hild, Christian/Massud, Abdel-Hafiez (Hg.) (2023): Humanität als religionspädagogisches und -didaktisches Leitmotiv, Band III Religion und Kommunikation in Bildung und Gesellschaft, Stuttgart, 308 Seiten.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2022): Jüdische religiöse Bildung im 21. Jahrhundert. Inhalte – Ziele – Herausforderungen, in: Reichmann, Bettina/Urbany, Wolfgang (Hg.), Jüdische und christliche religiöse Bildung im Dialog. Anstöße für eine menschenrechtliche Zukunft, Stuttgart, S. 35-48.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra/Dämmig, Lara (2022): Eine weibliche Perspektive auf jüdische Kindheit und Jugend in der DDR, in: Deutschlandarchiv. Bundeszentrale für politische Bildung. 
    https://www.bpb.de/themen/deutschlandarchiv/510151/eine-weibliche-perspektive-auf-juedische-kindheit-und-jugend-in-der-ddr/
  • Anusiewicz-Baer, Sandra/Dämmig Lara (2021): Jung und jüdisch in der DDR, in: Zentralrat der Juden in Deutschland (Hg.): Die jüdische Jugendbewegung. Eine Geschichte von Aufbruch und Erneuerung, Leipzig, S. 294-303.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra/Dämmig Lara (2021): Jung und jüdisch in der DDR, Leipzig, 236 Seiten.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2021): Was sagt das Judentum zu Homeschooling?, in: Massud, Abdel-Hafiez & Hild, Christian. (Hg.). Religiöse Bildung bis 2030: Hürden und Chancen (Religion und Kommunikation in Bildung und Gesellschaft, 1). Landau: Verlag Empirische Pädagogik, S. 13-29.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2021): Response 6: “One Size Fits All?”. Zum RUfa 2.0 aus jüdisch-religionspädagogischer Sicht, in: Kemnitzer, Konstanze/Roser, Matthias (Hg.): „All together now!?“ – Ein Schreibgespräche zum Religionsunterricht in Hamburg (RUfa 2.0), EZW-Texte 271, S. 123-138.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2021): Jüdischsein lernen. Besonderheiten des jüdischen Religionsunterrichts, in: Herder Korrespondenz - Spezial, April 2021, S. 57-59.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2021), On the Possibilities and Impossibilities of Being Jewish in Postwar Germany, in: Reuveni, Gideon/Franklin, Diana (Eds.): The Future of the German-Jewish Past, Purdue University Press / West Lafayette, Indiana, S. 109-119.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2020), Rabbis of Tomorrow: Pathways and Challenges, in: Dimentstein, Marcelo/Tartakowsky, Ewa (Eds.): Jewish Europe Today - Between Memory and Everyday Life, American Publishing House, Cracow - Budapest - Syracuse, S. 33-50.
  • Anusiewicz-Baer, Sandra (2019): „Ein Biotop jüdischer Mehrheitsgesellschaft” – Über die Notwendigkeit separater jüdischer Schulen in Deutschland, in: engagement – Zeitschrift für Erziehung und Schule, 37. Jg. Heft 3, S. 142-149. 
  • "In my case the Jewish High School definitely made me more Jewish." - How the Jewish High School in Berlin shapes its students’ identity, Conference Paper: „Diversity and Identity: Jewish communities and the Future of Europe Heidelberg, 10th -12th of January 2015 (18 pages, forthcoming).
  • Erziehung über das Judentum oder zum Judentum? Perspektiven jüdischer Bildung, in: Walter Homolka/Jonas Fegert/Jo Frank (Hg.): „Weil ich hier leben will …“ – Jüdische Stimmen zur Zukunft Deutschlands und Europas, Freiburg im Breisgau 2018, S. 144-157.
  • „Es war ja eher mehr Not als Wille.“ Narrative der Schulwahl für den Besuch der Jüdischen Oberschule in Berlin, in: Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 64/Heft 5, September/Oktober 2018, S. 635-649.
  • Die Jüdische Oberschule in Berlin. Identität und jüdische Schulbildung seit 1993, Dissertation, Bielefeld 2017.
  • „Ohne die Schule wäre ich eine komplett andere Person“ – Die Jüdische Oberschule in der Wahrnehmung ihrer Absolventen, in: Jurik Stiller/Christin Laschke (Hg.): Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2015. Herausforderungen, Befunde und Perspektiven interdisziplinärer Bildungsforschung, Frankfurt am Main 2015, S. 11-27.
  • Einschätzung des WP-Unterrichts und des Youth-Leader Trainings an der Kurt-Tucholsky-Oberschule, in: Berliner Büro des American Jewish Committee, Landesinstitut für Schule und Medien, Zentrum für Antisemitismusforschung (Hg.), Fit machen für Demokratie und Toleranz – Jugendliche setzen sich mit Antisemitismus auseinander, Berlin 2006, S. 44-46.
  • Kommentierte Quellen zur jüdischen Lebenswelt, in: Stiftung Jüdisches Museum Berlin (Hg.), Materialien für Schulen aus dem Jüdischen Museum Berlin, Berlin 2006, 102 Seiten
  • Anregungen für den Unterricht und das Lehrerzimmer, in: Koch-Laugwitz, Ursula/Rump-Räuber, Michael für das Landesbüro Berlin der Friedrich-Ebert-Stiftung (Hg.), Standpunkte 2005 – Demokratie stärken. Pädagogische Strategien zur Auseinandersetzung mit dem Antisemitismus, Berlin 2005, S. 64-70.
  • Kommentierte Dokumente zur Geschichte der Juden im Nationalsozialismus: Jüdische Kinder und Jugendliche im Nationalsozialismus, S. 3-74 sowie Flucht und Exil, S. 3-80, in: Stiftung Jüdisches Museum Berlin (Hg.), Materialien für Schulen aus dem Jüdischen Museum Berlin, Berlin 2004.